torsdag 16 juli 2009

Sommar och sol

Här sitter man och har lite paus på jobbet. Utanför fönstret skiner solen och en snubbe far runt på en åkgräsklippare på gräsmattorna som omger skolan. Måste vara rätt najs att ha ett sånt jobb dagar som denna – men tyvärr är ju inte så här fint jämt. Bor man i Sverige får man njuta av de dagar man får (de är ändå rätt många förhållandevis) och ABSOLUT inte klaga över att det är för varmt. Då menar jag om man under vinterhalvåret går och gnäller över att det är för kallt och ylar över att man längtar till sommaren och värmen. Min make är bra på det där. Det är nästan aldrig sådär svenskt lagom för honom – han vill ha 25 grader varmt – konstant. Är det 12 grader så är det så kallt och hemskt och är det 30 grader så är det outhärdligt varmt. Jag brukar påpeka detta för honom, men han menar ändå att vädret kunde ta och bestämma sig och hålla sig på 25 grader – konstant. Nåja. Så länge han inte gnäller över sin fru så får han väl hållas. ;)

Eftersom jag varit mammaledig det senaste 1½ året så hade jag inte något överflöd av semesterdagar att ta ut i år. Hela 6 (!!) dagar har jag att frossa i. 4 av dem gick åt när jag var i England och de två jag har kvar ska jag njuta av på måndag och tisdag. På måndag fyller maken år, så då kan det ju vara mysigt att vara hemma med familjen. Födelsedagsfikat med släkt och vänner ska vi klara av på söndag. På kvällen blir det grillning av gambas (STORA räkor) och på måndag kväll kommer Anders och Elsa över för mer grillning och spelkväll. Det ska bli oerhört kul att spela lite sällskapsspel – det blir alldeles för sällan.

Mitt sug efter att spela sällskapsspel väcktes efter att en av medlemmarna på pyssel.net startade en tråd där hon efterfrågade tips på spel. Jag började genast leta igenom skrymslena i min hjärna för att komma på vilka spel som är mina favoriter.

  • Puerto Rico
  • Ticket to Ride
  • Carcassonne
  • TP
  • Pictionary
  • Rappakalja
  • Brainstorm

Vilka spel gillar du?

4 kommentarer:

  1. Jag ÄLSKAR Agricola! Du verkar gilla strategispel av det slaget så det är verkligen värt att prova. puerto rico, carnasonne, TP och picitonary är andra favvisar!

    SvaraRadera
  2. Jag gillar sequence :D /adoptivdottern

    SvaraRadera
  3. Ja, det där med scallops är inte lätt. Jag läste den här instruktionen sakta steg för steg och testade lite. Det gick an på mitt kort där jag gjorde 3 sidor men det är knepigt att få till det runt om så det blir 4 sidor tycker jag. Det blir alltid lite skevt i "sista" hörnet... Kämpa på! ♥

    SvaraRadera
  4. Det spelas en hel del Settlers här (med eller utan olika expansioner). Jag älskar Alfapet men ingen här spelar det å min Backgammonkompis har flyttat till Tokholm ;(. Det var hon å jag som drog ihop folk för TP-kvällar med... nu vill ingen spela det heller...

    Givetvis spelas det spel med sambons syskonbarn också... Bamse-Memory, Plockepinn och Råttfällan å kortspelet "Finns i sjön".

    I perioder blir det Yatzy också.

    SvaraRadera

Thank you for visiting my blog - I really appreciate all your comments! ♥