tisdag 9 oktober 2007

Barnmorskor och blodprov

Idag har vi varit och träffat barnmorskan! BAs hjärtljud var bra och mina värden likaså. Tyvärr måste jag ju ta regelbundna blodprov också, eftersom min blodgrupp kräver det.

Så här står det på sajten Nio månader om detta:

Vad innebär detta för en gravid kvinna?Om en Rh-negativ kvinna väntar ett Rh-positivt barn och dessa båda typer av blod blandas finns det liten (ytterst liten) risk att mamman bildar antikroppar (anti D) mot barnet som vid enstaka fall kan ge blodbrist hos barnet. Det är om barnafadern är Rh-positiv som även fostret kan bli Rh-positivt och ställa till det för sig själv och sina framtida syskon. Är fadern däremot Rh-negativ finns ingen risk för att barnet ska bli Rh-positivt.

De håller mig alltså under uppsikt genom att ta blodprover för att se om jag bildar dessa antikroppar, men hittills verkar det ha sett bra ut. I alla fall så är jag ingen sprut- och nålälskare, så jag hade maken med mig in på provtagningen, varpå han säger till sköterskan som precis sagt att hon ska leta upp en bra åder i min arm:

"Se om du kan hitta nån guldåder!"

Han försökte verkligen att få mig att fnissa och tänka på annat i stället för den där läskiga nålen. :D Skönt att ha honom med!! ;)

Nu sitter vi här vid varsin dator och sörplar pepparmintste och mumsar choklad. Life is hard. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Thank you for visiting my blog - I really appreciate all your comments! ♥